Empathisch Luisteren = verbindend communiceren

 

U kent het zelf waarschijnlijk ook: uit een gesprek komen met een ontevreden gevoel: er is niet naar mij geluisterd! Vaak raken we tijdens gesprekken snel afgeleid. En we vinden het fijn als we zélf aan het woord zijn, blijkt uit onderzoek.   
 
Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van uw houding, de manier waarop u in het gesprek zit. In hoeverre bent u achter alle vooringenomenheden in staat om echt te luisteren naar de ander, naar uw klanten,  uw partner. En ziet u wellicht uw eigen mening als enige waarheid, wilt u gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we te veel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen. Eigenschap 5 van Stephen Covey zegt: eerst begrijpen, dan begrepen worden (uit de zeven eigenschappen van effectief leiderschap). Daar is empathisch luisteren voor nodig. 
Écht luisteren vraagt iets van u. U krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact. U  kunt meer uit uw (verkoop)gesprekken halen. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op uw werk zullen gesprekken beter verlopen en contacten bevredigender worden. Door het voorkomen van ruis van zender naar ontvanger ontstaat meer duidelijkheid en zult u vervolgens zelf ook beter begrepen worden. Ook commercieel: als u een goed begrip hebt van de behoeften van uw de klant, sluit uw advies ook beter aan en is daarbij meteen makkelijker om te accepteren voor een klant.
In deze training van twee dagen gaat u ervaren hoe u op een onbevooroordeelde manier aanwezig kunt zijn in gesprekken en zo kunt luisteren dat uw gesprekspartner zich werkelijk gehoord voelt. U leert hoe u sturend kunt zijn in het gesprek zonder dominant over te komen.

Resultaat   

  • Loslaten: van oordelen en meningen
  • Bewustzijn: openstaan en accepteren wat er komt. In het hier en nu zijn
  • De juiste reactie: tussen de regels door luisteren, gevoel en behoeften herkennen en weer kunnen geven
  • Concrete handvatten om meer uit uw gesprekken te halen
  • Vastlopen in een gesprek is verleden tijd

Voorafgaand aan de training ontvangt u een voorbereidingsopdracht waarmee u uw persoonlijke leerdoelen concreet formuleert. Tijdens de training wordt u gestimuleerd om deze leerdoelen te behalen.

Programma

Thema eerste dag: Ik en luisteren

  • Luisterhouding
  • Waarnemen en interpretatie
  • Onbevooroordeeld luisteren
  • Luisteren vanuit gevoel
  • Inzicht in de manier waarop u naar de wereld kijkt (communicatiemodel)

Thema tweede dag: Ik en de ander

  • Afstemmen op de ander
  • De juiste vragen stellen
  • Verbaal en non-verbaal luisteren
  • Bewust in het hier en nu zijn
  • Inzicht in de valkuilen van een gesprek
  • Interventieniveaus

Doelgroep: voor iedereen die zich oprecht wil verdiepen in zijn of haar gesprekspartner. Hierbij gaat u de confrontatie met uzelf niet uit de weg. Ook zeer geschikt voor mensen die hun coachvaardigheden willen ontwikkelen.

Eerstvolgende trainingen:

Maandagen: 15 en 29 januari 2024 
Vrijdagen: 19 april en 3 mei 2024
Maandagen: 9 en 23 september 2024

Locatie: Breukelen

Kosten: € 1.195,00 p.p., exclusief BTW.

Zie ook het artikel in Psychologie Magazine1 

Chat openen
Heeft u een vraag?
Hallo, kunnen wij u helpen?