Empathisch Luisteren

Psychologie magazine voorpagina

Zie ook het artikel over de training in Psychologie Magazine*.

U kent het zelf waarschijnlijk ook: uit een gesprek komen met een ontevreden gevoel: er is niet naar mij geluisterd! Slecht luisteren is de ziekte van deze tijd. Maar liefst 2/3 van alle Nederlanders voelt zich niet gehoord. Hoe kan dat?

Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van uw houding, de manier waarop u in het gesprek zit. In hoeverre bent u in staat om te luisteren naar uw gesprekspartner achter alle vooringenomenheden. En ziet u wellicht uw eigen mening als enige waarheid, wilt u gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we teveel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen. Eigenschap 5 van Stephen Covey zegt: eerst begrijpen, dan begrepen worden (uit de zeven eigenschappen van effectief leiderschap). Daar is empathisch luisteren voor nodig.

Écht luisteren vraagt iets van u. U krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact met uw gesprekspartner. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op uw werk zullen gesprekken beter verlopen en contacten bevredigender worden. Door het voorkomen van ruis van zender naar ontvanger ontstaat meer duidelijkheid en zult u vervolgens zelf ook beter begrepen worden.

In deze training van twee dagen gaat u ervaren hoe u op een onbevooroordeelde manier aanwezig kunt zijn in gesprekken en zo kunt luisteren dat uw gesprekspartner zich werkelijk gehoord voelt. U leert hoe u sturend kunt zijn in het gesprek zonder dominant over te komen.

Resultaat

  • Loslaten: van oordelen en meningen
  • Bewustzijn: openstaan en accepteren wat er komt. In het hier en nu zijn
  • De juiste reactie: tussen de regels door luisteren, gevoel en behoeften herkennen en weer kunnen geven
  • Concrete handvatten om meer uit uw gesprekken te halen
  • Vastlopen in een gesprek is verleden tijd

Voorafgaand aan de training ontvangt u een voorbereidingsopdracht waarmee u uw persoonlijke leerdoelen concreet formuleert. Tijdens de training wordt u gestimuleerd om deze leerdoelen te behalen.

Programma

Thema eerste dag: Ik en luisteren

  • Luisterhouding
  • Waarnemen en interpretatie
  • Onbevooroordeeld luisteren
  • Luisteren vanuit gevoel
  • Inzicht in de manier waarop u naar de wereld kijkt (communicatiemodel)

Thema tweede dag: Ik en de ander

  • Afstemmen op de ander
  • De juiste vragen stellen
  • Verbaal en non-verbaal luisteren
  • Bewust in het hier en nu zijn
  • Inzicht in de valkuilen van een gesprek
  • Interventieniveaus

Doelgroep: voor iedereen die zich oprecht wil verdiepen in zijn of haar gesprekspartner. Hierbij gaat u de confrontatie met uzelf niet uit de weg. Ook zeer geschikt voor mensen die hun coachvaardigheden willen ontwikkelen.

Datum eerstvolgende training: donderdag 3 en donderdag 24 mei 2018

Locatie: Inspiration at Work, Breukelen

Kosten: € 1.195,00 p.p., exclusief BTW. Inclusief het boek Geweldloze Communicatie.

Schrijf direct in voor deze training

*Uit Psychologie Magazine juni 2011
Gepubliceerd met toestemming van Psychologie Magazine. Voor meer informatie zie:
www.psychologiemagazine.nl
Beeld: Saskia van Osnabrugge