Hoe feedback je een betere leider maakt

Het is letterlijk eenzaam aan de top. Er zijn weinig mensen die zo in contact staan met hun leidinggevende dat zij kunnen zeggen waar het op staat, zo blijkt uit onderzoek. Laat staan naar de hoogste baas. En dat is knap vervelend, want voor goede besluitvorming en resultaten bent u afhankelijk van goede informatie van uw medewerkers.

Het goede nieuws is: u kunt er zelf wat aan doen. Het ligt in uw eigen vermogen om een sfeer te creëren waarin u als leider constructief feedback ontvangt op uw visie, voorstellen en aanpak. Hoe uitnodigend bent u momenteel? Onderzoekt u waar het de ander daadwerkelijk om gaat? En reageert u vervolgens zo dat een medewerker de volgende keer weer de stap durft te nemen? Door te investeren in uw houding en vaardigheden in het omgaan met feedback, zowel in geven als ontvangen, heeft u de sleutel in handen voor het ontwikkelen van een feedbackcultuur. U geeft het goede voorbeeld en leert zo uw medewerkers om anders om te gaan met hun klant, collega’s of hun eigen medewerkers: ook mensen met interessante informatie voor u. Informatie die het verschil kan maken tussen succesvolle besluiten en fatale mislukkingen.

Behalve bij het nemen van besluiten werkt feedback ook positief door in de uitvoering ervan. Medewerkers durven u zowel goed als slecht nieuws te brengen over de gang van zaken. Wanneer u dan bekrachtigt wat sterk is en vraagt wat beter kan, geeft u medewerkers zelfvertrouwen en lef voor nieuwe prestaties. U bevordert zo groei, vernieuwing en verbetering. Een feedbackcultuur zorgt er voor dat besluiten, strategie, projecten en verandertrajecten optimaal gerealiseerd worden. In deze training van drie dagen gaat u leren hoe u met uw houding en vaardigheden deze cultuur kunt creëren. Tussen de trainingsdagen door gaat u actief aan de slag met uw plan van aanpak in uw dagelijkse praktijk.

Resultaat

  • Inzicht in uw drijfveren en stijl
  • Concrete handvatten om meer uit uw gesprekken te halen
  • U creëert een lage drempel voor anderen om u feedback te geven
  • Feedback wordt informatie voor u: u kunt er wat mee
  • Weerstand herkennen, erkennen en reduceren
  • U weet medewerkers (zelf)vertrouwen te geven
  • Uw feedback zet medewerkers in beweging

Programma

Thema eerste dag: Beluisteren – Feedback ontvangen

  • Wat levert feedback op?
  • Welke houding nodigt uit?
  • Welke vaardigheden werken in het ontvangen van feedback?
  • Hoe reageer je op weerstand?

Thema tweede dag: Bewegen – Waarderende feedback

  • Hoe neem je mensen mee in de verschillende fasen van verandering?
  • Hoe bouw je op wat er als is? Hoe spreek je waardering uit?
  • Hoe motiveer je mensen om te ontwikkelen?

Thema derde dag: Bijsturen – Feedback geven

  • Hoe neem je waar, interpreteer je en geef je er betekenis aan?
  • Hoe stuur je bij en houdt je mensen gemotiveerd?

Duur

Het programma kent een looptijd van vier maanden bestaande uit:

  • 3 trainingsdagen
  • 1 intakegesprek
  • 1 doorbraakgesprek
  • 2 x groepsintervisie via Internet
  • 1 eindevaluatiegesprek

Op basis van inschrijving en voldoende aanmelding wordt de datum vastgesteld en ontvangt u hiervan bericht.

Locatie: omgeving Utrecht

Kosten: € 3.195,00, exclusief de Management Drives vragenlijst (€ 200,00) en exclusief BTW.

De training wordt door twee trainers gegeven.

Deze training leent zich ook prima voor in company. Wij stemmen de training dan geheel af op uw specifieke wensen.

Schrijf direct in voor deze training