case study

Hoe Margaret in twee bijeenkomsten weer grip kreeg op haar team

Soms zit een team muurvast zonder dat iemand het hardop zegt. De sfeer is goedbedoeld, maar onder de oppervlakte borrelt het. Pas als er ruimte komt om écht te kijken, kan iets kantelen — van frustratie naar inzicht, van slachtofferschap naar eigenaarschap.

Wie is Margaret?

Margaret is leidinggevende van een verpleegafdeling in een ziekenhuis waar de afgelopen jaren veel is veranderd. Onder druk van nieuwe regels en digitalisering moest het team ‘professionaliseren’ — wat in de praktijk betekende: meer registreren, minder tijd aan het bed.

De intentie was goed, maar het effect was anders. De werkdruk steeg, kleine irritaties groeiden uit tot stilzwijgende afstand, en de energie leek langzaam uit het team te verdwijnen. Iedereen hield de schijn op om de sfeer goed te houden, maar onder de oppervlakte borrelde het.


Echte gesprekken bleven uit. Frustraties werden ingeslikt, uit loyaliteit en vermoeidheid. Margaret merkte dat het steeds moeilijker werd om het vertrouwen vast te houden, zowel in het team als in zichzelf als leidinggevende. Ze zag hoe de bereidheid om mee te bewegen afnam, en hoe de veranderdruk leidde tot terugtrekken in plaats van verbinden.


Toen ze hoorde over de workshop ‘Koken met Belbin’, besloot ze het anders te doen: geen standaard teamdag, maar een veilige setting waarin haar mensen elkaar weer konden zien — zonder functie, zonder hiërarchie, maar als mens.

In het kort:

  • Team binnen een ziekenhuis stond onder voortdurende druk door structurele veranderingen.

  • Er werd van het team verwacht dat ‘geprofessionaliseerd’ werd: meer registratie, minder directe zorg aan het bed.
  • Tegelijkertijd kampte de afdeling met personeelstekorten en oplopende werkdruk.
  • De externe veranderingen leidden tot interne spanningen: irritaties, onuitgesproken gevoelens, verminderde energie.
  • De sfeer bleef uitwendig goed – het team hield de schijn hoog – maar onder de oppervlakte borrelde het ongenoegen.
  • De teamleden praatten niet echt met elkaar over wat er speelde; het echte gesprek bleef uit.
  • Leidinggevende Margaret besefte dat het zo niet langer kon; er was ruimte nodig om stil te staan bij wat er écht gaande was.

PAKKENDE QUOTE IN 1 OF 2 REGELS

de uitdaging

In mijn werkplaats klopt alles. Het hout ruikt, de machines zoemen en mijn team weet precies wat er moet gebeuren. Maar online voelt het alsof ik er niet bij hoor. Ik schuif social media steeds voor me uit. Ondertussen zie ik anderen zichtbaar zijn en klanten krijgen die ik mis.

Zichtbaarheid & Vindbaarheid

  • Ik ben trots op mijn vak, maar online ziet niemand dat. Mijn socials zijn leeg of oud. Mijn website is verouderd en maakt geen indruk.

  • Ik weet niet wat ik moet plaatsen. Vaak gaat het alleen over producten of diensten, niet over het verhaal erachter.
  • Ik heb geen plan. Er zit geen ritme in mijn posts en geen strategie achter wat ik doe.
  • Mijn website levert niks op. Mensen kijken wel, maar nemen zelden contact op.

Tijd & Prioriteit

  • Ik heb geen tijd voor marketing. Ik ben uitvoerder, planner, inkoper, personeelschef én ondernemer.

  • Ik stel het steeds uit. Er komt altijd iets tussendoor waardoor het niet gebeurt.
  • Ik ben perfectionistisch. Als het niet perfect is, plaats ik liever niets.
  • Ik raak snel afgeleid door andere taken. Er is altijd iets wat dringender lijkt dan mijn marketing.

Concurrentie & Frustratie

  • Ik zie de junioren voorbijvliegen. Ze hebben een strakke site, posten continu en krijgen aanvragen die ik mis.

  • Ik heb te weinig bewijs online. Ik heb te weinig goede foto’s, voor/na’s en reviews van mijn werk.

  • Ik ben bang dat ik achterblijf. Klanten beslissen steeds vaker online, en ik loop achter.

  • Ik voel me ongemakkelijk om mezelf te verkopen. Ik wil geen gladde verkoper lijken, maar wel klanten aantrekken.

hoe heeft anna mij geholpen?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras ultricies ut lorem in accumsan. Vestibulum finibus est et eleifend iaculis. Nunc vel mollis lorem, eget consequat nisi. Vestibulum pretium lobortis nisl, nec lobortis elit sollicitudin eu. Donec est sem, ultrices non mi eget, dictum faucibus odio. Ut in accumsan enim. Integer quis ligula a enim blandit vehicula. Sed bibendum convallis dui, et varius quam varius sed. Vivamus fermentum id diam vitae efficitur. Mauris eleifend sem ac sollicitudin sagittis. Donec id purus ipsum.

Mauris quis nulla a erat sagittis bibendum rutrum volutpat urna. Cras dignissim non nulla sit amet rhoncus. Proin semper ut turpis at suscipit. Nunc sit amet libero massa. Etiam eleifend nisl et augue molestie, id convallis ligula fermentum. Cras imperdiet ut arcu vel hendrerit. Etiam placerat erat quam, nec pretium ex facilisis quis.

Nullam blandit feugiat euismod. Vivamus porttitor lacinia lacus, sit amet bibendum ante ullamcorper non. Duis in luctus lectus. Morbi ut lorem posuere, aliquet felis non, convallis nisi. Ut tincidunt nulla sed pulvinar dapibus. Morbi posuere sem mauris, quis facilisis justo rhoncus ut. Ut rhoncus scelerisque mi, et dignissim nibh fermentum et. Nam id elementum nibh. Integer sapien ex, ultrices aliquet bibendum non, tincidunt in neque. Nulla facilisi. Phasellus id quam quis urna ornare luctus eget a lorem.

deze technieken heb ik samen met anna toegepast

brown paper sessie

Een ééndaagse brainstormsessie met mijn hele team en Roel, waarin we alle ideeën en inzichten visueel maakten.

probleem analyse

Een scherpe analyse die ik samen met Roel deed op basis van mijn data, ervaringen en klantreacties, zodat de echte pijnpunten duidelijk werden.

segmentatie & personalisatie

Het verzamelen van persoonlijke voorkeuren van klanten en deze omzetten in aparte segmenten met specifieke mails.

A/B testen

Het continu testen van titels, onderwerpregels en call-to-actions om te zien wat mijn klanten het meest raakt.

lead scoring

Het geven van punten aan klikgedrag, zoals openen, klikken of iets in het winkelmandje leggen, zodat ik klanten kan indelen in oriënterend, overwegend of koopklaar.

het resultaat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras ultricies ut lorem in accumsan. Vestibulum finibus est et eleifend iaculis. Nunc vel mollis lorem, eget consequat nisi. Vestibulum pretium lobortis nisl, nec lobortis elit sollicitudin eu. Donec est sem, ultrices non mi eget, dictum faucibus odio. Ut in accumsan enim. Integer quis ligula a enim blandit vehicula. Sed bibendum convallis dui, et varius quam varius sed. Vivamus fermentum id diam vitae efficitur. Mauris eleifend sem ac sollicitudin sagittis. Donec id purus ipsum.

Mauris quis nulla a erat sagittis bibendum rutrum volutpat urna. Cras dignissim non nulla sit amet rhoncus. Proin semper ut turpis at suscipit. Nunc sit amet libero massa. Etiam eleifend nisl et augue molestie, id convallis ligula fermentum. Cras imperdiet ut arcu vel hendrerit. Etiam placerat erat quam, nec pretium ex facilisis quis.

Nullam blandit feugiat euismod. Vivamus porttitor lacinia lacus, sit amet bibendum ante ullamcorper non. Duis in luctus lectus. Morbi ut lorem posuere, aliquet felis non, convallis nisi. Ut tincidunt nulla sed pulvinar dapibus. Morbi posuere sem mauris, quis facilisis justo rhoncus ut. Ut rhoncus scelerisque mi, et dignissim nibh fermentum et. Nam id elementum nibh. Integer sapien ex, ultrices aliquet bibendum non, tincidunt in neque. Nulla facilisi. Phasellus id quam quis urna ornare luctus eget a lorem.

>