๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ด ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜ ๐—ต๐—ผ๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ป?

Misschien herken je het wel:
โ€“ โ€˜Als ik het niet doe, wie dan wel?โ€™
โ€“ โ€˜Ik wil mijn collegaโ€™s of klanten niet laten zitten.โ€™
โ€“ โ€˜Het werk moet toch af.โ€™

โ€œDit hoor ik zo vaak. Laatst ook weer. Een team met een hoge werkdruk รฉn hoge frustratie. Ze voelen zich hierin niet gezien of gehoord. Meerdere keren hebben ze aangegeven dat ze te veel werk op hun bordje hebben liggen. Maar er gebeurtโ€ฆ helemaal niets.

En toch blijven ze doorgaan. Alle ballen in de lucht houden. Uit verantwoordelijkheidsgevoel, omdat ze willen dat het werk goed blijft gaan. En daar zit een pijnlijke paradox:
๐—๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜ ๐—ผ๐—บ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐˜€ ๐—ป๐—ผ๐—ด ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ๐˜€ ๐—ด๐—ฒ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐˜, ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฑ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜‚๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜.

Voor mij als teamcoach is dit herkenbaar: teams ervaren druk, voelen frustratie, maar blijven in hetzelfde patroon zitten. Er verandert niets, omdat niemand stil staat bij wat dat patroon in stand houdt.

Deze gedachten zijn heel nobel, maar houden de status quo in stand. En zolang de status quo blijft bestaan, blijft de urgentie voor verandering uit.

๐——๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ป๐˜ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ท๐—ฒ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ.
Denk er bijvoorbeeld aan dat je niet alleen je grenzen aangeeft, maar er ook naar handelt. Probeer meer โ€˜neeโ€™ te zeggen, hoe lastig het ook is.
En geef concreet inzicht in waar het รฉcht knelt, en kijk of je zelf al mogelijke oplossingsrichtingen ziet. Denk mee. Dat vergroot de kans dat er sneller iets gaat veranderen.
Vervolgens kan je jezelf helpen door meer te ontspannen in de drukte. Door meer te relativeren. Dat maakt het minder druk in je hoofd.

Ga dus zelf achter het stuur zitten (waar mogelijk). In plaats van je alsmaar een speelbal te voelen van de organisatie.

>
Heeft u een vraag?