๐—ญ๐—ฒ ๐˜‡๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—นโ€ฆ ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜

Tja, hoeveel eigenaarschap neemt iemand eigenlijk รฉcht?

โ€œDit is de zoveelste reorganisatie, ik geloof er niet meer inโ€ฆโ€, hoorde ik een ietwat gefrustreerde medewerker zeggen.

Het blijkt herkenbaar voor veel leidinggevenden; reactieve teamleden die volgens hen โ€œgeen verantwoordelijkheid nemen.โ€ Maar hoe weet je waar iemand werkelijk staat?

Een krachtig hulpmiddel hiervoor is de commitmentladder โ€” een model dat inzichtelijk maakt hoe iemand zich verhoudt tot verandering

Het model kent zeven treden, van totale ontkenning en slachtofferschap tot achter het stuur zitten en proactief handelen. Op welke trede van de ladder herken je iemands gedrag?

De treden en hun betekenis:ย 

  • ๐™Š๐™ฃ๐™ฉ๐™ ๐™š๐™ฃ๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ โ€” โ€œEr is toch niks aan de hand?โ€ Geen erkenning van het probleem, geen gevoel van noodzaak

  • ๐˜ผ๐™ฅ๐™–๐™ฉ๐™๐™ž๐™š โ€” โ€œIk doe mijn ding, maar verder maakt het me weinig uit.โ€ Een gevoel van moedeloosheid, geen geloof in de mogelijkheid van verandering

  • ๐˜ผ๐™›๐™ฌ๐™–๐™˜๐™๐™ฉ๐™š๐™ฃ โ€” โ€œEerst maar eens kijken waar dit naartoe gaat.โ€ Afwachten wat anderen gaan doen voor zelf in actie te komen

  • ๐˜ผ๐™ก๐™ž๐™—๐™žโ€” โ€œIk wil wel, maar eerst moet… [het budget/de directie/HR]…โ€ Afschuiven van verantwoordelijkheid, maar wel begrip is dat er iets moet gebeuren. Alleen iemand anders moet in actie komen

  • (๐™ƒ)๐™š๐™ง๐™ ๐™š๐™ฃ๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ โ€” โ€œEr moet iets gebeuren, maar ik ben er niet verantwoordelijk voor.โ€ Besef dat verandering nodig is en erkenning van de eigen rol daarin, maar nog niet volledig verantwoordelijk voelen voor het resultaat

  • ๐˜ผ๐™˜๐™ฉ๐™ž๐™š โ€” โ€œIk doe wat nodig is, ook al vind ik het spannend.โ€ Concrete stappen richting verandering ondernemen, vaak gedreven door een gevoel van urgentie of druk

  • ๐™Ž๐™ช๐™˜๐™˜๐™š๐™จโ€” โ€œIk voel me verantwoordelijk, vanzelfsprekend. Volledige betrokkenheid als een way of life. Pro actief handelen zonder externe druk

Voorbeelden:
๐™Š๐™ฃ๐™ฉ๐™ ๐™š๐™ฃ๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ: bij een landelijke verkooporganisatie word per vestiging het aantal foutmeldingen bijgehouden. In รฉรฉn vestiging hoorde ik een medewerker letterlijk zeggen: โ€œWe hoeven niets te doen aan onze foutmeldingen want we zitten toch onder het landelijk gemiddelde.โ€
๐˜ผ๐™˜๐™ฉ๐™ž๐™š : alle HR-managers in een organisatie kregen ongevraagd een nieuwe rol van adviseur. Sommige collegaโ€™s klaagden eindeloos over hun nieuwe rol. Anderen? Die zochten een nieuwe baan of maakten hun nieuwe rol tot een succes. Allemaal best te begrijpen โ€” maar wat een verschil in houding en effect op werkplezier!

Reflectievraag: Waar op deze ladder herken jij teamleden? En waar sta jij zelf?

In deel 2 lees je hoe je mensen helpt in beweging te komen โ€” met behulp van de ladder en zรณnder te forceren.

 

Eigenaarschap – deel 2

๐—ฆ๐—ฝ๐—ถ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—น๐˜๐—ท๐—ฒ, ๐˜€๐—ฝ๐—ถ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—น๐˜๐—ท๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐—ฑโ€ฆ ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐˜๐—ฒ๐—ฎ๐—บ ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜€ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐˜

โ€œDat is nu eenmaal hoe het hier gaatโ€…โ€

Zรณ zet je passiviteit om in proactief gedrag.

Veel teams zitten vast in reactief gedrag. Ze klagen, wijzen naar anderen en blijven wachten tot ‘iemand iets doet’. De Commitmentladder is een krachtige spiegel โ€” zeker als je die visueel maakt en met het team bespreekt.

๐‘บ๐’•๐’‚๐’‘๐’‘๐’†๐’:

๐Ÿญ. Eerst zien: confronterende maar verhelderende bewustwording

Bespreek de ladder en laat teamleden zรฉlf aangeven waar ze zich op de ladder bevinden. Herkennen ze het niet? Help dan met concrete uitspraken die je van hen hebt gehoord. Het kan confronterend zijn, maar is vaak de eerste stap naar beweging.
Geef erkenning aan het gevoel achter de weerstand โ€” door echt te luisteren naar de zorg die eronder ligt.

 

๐Ÿฎ. Dan kiezen: focus aanbrengen

Gebruik de Cirkel van Invloed (Covey). Door middel van dit model kan je inzichtelijk maken waar mensen hun energie aan besteden (en verliezen).ย Maak een onderverdeling in de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid:

Klagen over het weer, reorganisaties of besluiten van het MT? Buiten je cirkel.
Afstemmen binnen je team, prioriteiten herzien of feedback geven? Binnen je cirkel.

Door deze zaken te scheiden wordt duidelijk waar ze hun energie in moeten willen steken. Door te accepteren dat je niet kunt veranderen wat in de cirkel van betrokkenheid staat en in plaats daarvan te focussen op wat in de cirkel van invloed staat, ontstaat positieve energie. Zodra mensen zich bewust worden waar ze hun aandacht op richten, kun je ze helpen verantwoordelijkheid te nemen โ€” door te kijken waar ze wรฉl invloed op hebben.

Het citaat van theoloog Reinhold Niebuhr vat het mooi samen:
“๐™ƒ๐™š๐™š๐™ง, ๐™œ๐™š๐™š๐™› ๐™ข๐™ž๐™Ÿ ๐™™๐™š ๐™ข๐™ค๐™š๐™™ ๐™ค๐™ข ๐™ฉ๐™š ๐™ซ๐™š๐™ง๐™–๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ ๐™ฌ๐™–๐™ฉ ๐™ž๐™  ๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™–๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ, ๐™๐™š๐™ฉ ๐™œ๐™š๐™™๐™ช๐™ก๐™™ ๐™ค๐™ข ๐™ฉ๐™š ๐™–๐™˜๐™˜๐™š๐™ฅ๐™ฉ๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ ๐™ฌ๐™–๐™ฉ ๐™ž๐™  ๐™ฃ๐™ž๐™š๐™ฉ ๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™–๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ ๐™š๐™ฃ ๐™™๐™š ๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™จ๐™๐™š๐™ž๐™™ ๐™ค๐™ข ๐™๐™š๐™ฉ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™จ๐™˜๐™๐™ž๐™ก ๐™ฉ๐™š ๐™ฏ๐™ž๐™š๐™ฃ.”

Op welke trede van de commitmentladder herken je uitspraken uit jouw team? En, richten je teamleden zich vooral op de zaken in de cirkel van invloed of in de cirkel van betrokkenheid?

Wil jij als leider beweging in eigenaarschap โ€” zonder te trekken en te sleuren? Begin bij bewustwording รฉn vergroot de cirkel van invloed in je team.

Benieuwd hoe je dat doet met de Commitmentladder en Coveyโ€™s model in de praktijk? Mijn advies zou zijn om het onderdeel te maken van een totaal programma van een dag of dagdeel. Wil je sparren? Ik denk graag met je mee!

>
Heeft u een vraag?